Proč CNN International zakázala vysílat svůj vlastní dokument o represích proti Arabskému jaru v Bahrajnu?

href="http://gnm.cdn.mobileiq.mobi/ms/ri/aHR0cDovL3N0YXRpYy5ndWltLmNvLnVrL3N5cy1pbWFnZXMvR3VhcmRpYW4vUGl4L3BpY3R1cmVzLzIwMTIvNii8xNC8xMzM5NjYzNjI4NjA1L0EtQmFocmFpbmktcHJvdGVzdGVyLTAwOC5qcGcie/x:300"> style="border: 0px solid ; float: left; width: 76px; height: 45px;"
alt="lidi"
src="http://gnm.cdn.mobileiq.mobi/ms/ri/aHR0cDovL3N0YXRpYy5ndWltLmNvLnVrL3N5cy1pbWFnZXMvR3VhcmRpYW4vUGl4L3BpY3R1cmVzLzIwMTIvNii8xNC8xMzM5NjYzNjI4NjA1L0EtQmFocmFpbmktcHJvdGVzdGVyLTAwOC5qcGcie/x:300">Bývalá
korespondentka CNN i přes hrozby od svého
bývalého zaměstnavatele promluvila o autocenzuře
v této zpravodajské
síti. Koncem března 2011, když se
šířilo Arabské jaro, vyslala CNN do
Bahrajnu tým čtyř lidí, aby vytvořili
hodinový dokument o využití
internetových technologií a
sociálních médií
demokratickými aktivisty v tomto regionu. Podle Amber Lyon
tvořící vysílané
reportáže tento tým strávil
událostmi nabitých osm dnů v tomto
malém, US podporovaném
království. Do té doby, než
tým CNN dorazil, mnoho ze zdrojů, které
souhlasily, že s nimi budou mluvit, se buď skrylo nebo zmizelo.
Oponenti režimu, se kterými měli interview, trpěli
tím, že byli kriminalizováni, a to
samé se stalo i běžným občanů, kteří s
nimi pracovali jako prostřednicí. Vůdčí aktivista
za lidská práva Nabeel Rajab byl obviněn ze
zločinů krátce po promluvě s týmem CNN.
Doktorovi, který tento tým provedl svou
vesnicí a uspořádal schůzky z odpůrci
vlády, Saeedu Ayyadovi krátce poté
vypálili dům do základů. Jejich
místní prostředník byl deset dnů
poté, kdy s nimi pracoval, vyhozen.
I samotný tým CNN byl násilně zadržen
agenty režimu před Rajabovým domem. Jak to popisovali po
návratu do US: „20 těžce ozbrojených
mužů, jejichž tváře kryly kožené masky,
vyskákalo z vojenského vozidla, a pak na
žurnalisty namířili automatické
zbraně,“ donutili je lehnout si na zem.
Bezpečnostní síly režimu jim zabraly kamery a
vymazaly fotky a videozáznamy, a pak je zadržely a po
dalších šest hodin
vyslýchaly.

Tento zážitek Loyn jednak šokoval, a jednak ji
povzbudil. To ráno po jejím zadržení
noviny v Bahrajnu na hlavních
stránkách vystavily články o tomto
incidentu, v nichž šířily, jak ona
říká „nehorázné
fabrikace“ od vlády. „Objasnilo to, jak
až je režim ochoten lhát,“ řekla v
telefonickém interview minulý týden.

Ale podařilo se jí také odhalit, jak až
hrubý a hulvátský se režim
stával, když zkoušel vyčenichat, jak to
rozrůstající se demokratické
hnutí, tak i jakoukoliv negativní
reportáž o vládě.

„Uvědomila jsem si tu korelaci mezi mírou
mediální pozornosti, které se dostane
aktivistům, a schopností režimu ublížit jim,
takže jsem cítila povinnost ukázat světu, čemu
naše zdroje, které riskovaly své
životy, čelí.“

Celkové náklady CNN na tento dokument nakonec
nazvaný „iRevolution: On-line
válečníci Arabského jara“
přesáhly 100 000 dolarů, což je nezvykle vysoká
částka za jednohodinový program tohoto typu.
Část toho, co Lyon a její tým o
Bahrajnu vyprodukoval, skončila jako 13-minutový segment z
tohoto dokumentu. Tento segment, který je teď
dostupný na YouTube, je tvrdě výstižnou a
nekompromisní reportáží,
která líčí režim ve velice
negativním světle.

br src="http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2012/9/3/1346695364375/amberlyn_460.jpg">

V tomto segmentu má Lyon interview s aktivisty, v němž
otevřeně popisují své mučení z rukou
vládních sil, zatímco
členové rodin počítají své
příbuzné, kteří náhle
zmizli. Mluvila s vládními činiteli
ospravedlňujícími věznění aktivistů. A
tento segment obsahoval strašlivý
videozáznam, na němž síly režimu
střílí do neozbrojených demonstrantů
spolu s prováděním masových
zatýkání pokojně
protestujících.  Dohromady tento segment
CNN z počátku roku 2011 o Bahrajnu představoval jednu z
nejvíce omračujících
reportáží, kterým se kdy těmito
brutálními represemi podařilo ztrapnit tento US
podporovaný režim.

19. června 2011 v 8 h večer domácí
kanál CNN pro US vysílal
„iRevolution“ poprvé a naposled. Tento
program získal prestižní žurnalistická
ocenění včetně Zlaté medaile 2012 od New
Yorského festivalu Best TV and Films. Loyn spolu s
producentem jejího segmentu Tarynem Fidélem byli
jmenováni finalisty pro Livingstonovu cenu 2011 pro
mladé žurnalisty. Facebooková stránka
vytvořená Bahrainskými aktivisty s nadpisem
„Děkujeme ti Amber Lyon, reportérko CNN
– od Lidu Bahrajnu,“ získala
více než 8 000 „podobných“
poděkování.

Přes všechny ty pocty a přes veškeré
nebezpečí pro jejich vlastní žurnalisty a jejich
zdroje, které museli podstoupit, aby to vytvořili, CNN
International (CNNi) tento dokumentu nikdy nevysílala. Ani
tváří v tvář četným
požadavkům a stížnostem svých
vlastních zaměstnanců uvnitř CNN nepřestali
odmítat tento program vysílat nebo alespoň
poskytnout vysvětlení tohoto rozhodnutí. Tento
dokument nebyl až dosud nikdy CNNi vysílán.

Odmítnutí CNNi vysílat
‚iRevolution‘

Je to CNN International, která je až dosud
nejvíce sledovaným anglicky
mluvícím zpravodajským
kanálem na Středním východě.
Tím, že odmítá
„iRevolution“, vedení této
zpravodajské sítě zajišťuje, že se
nikdy neobjeví v Bahrajnu nebo kdekoliv jinde v regionu v
televizi.

Rozhodnutí CNN nevysílat
„iRevolution“ je extrémně
neobvyklé. Jak CNN, tak CNNi mají
přísná rozpočtová omezení,
která u nich byla v posledních letech zavedena.
Dlouhodobý zaměstnanec CNN (jemuž jsem zaručil anonymitu,
aby se vyhnul odvetě za negativní
vyjádření o managementu CNN) popsal
„iRevolution“ jako „drahý, na
vysoké úrovni vyprodukovaný
mezinárodní příběh o
Arabském jaru.“ Jelikož tento dokument CNN už
zaplatilo, už by to pro vysílání CNN
byl „program zadarmo“, takže je „krajně
neobvyklé, aby nebyl
vysílán.“ Tento dokument byl
„vyroben pro mezinárodní
diváky jako cílovou skupinu,“ řekla
Lyon. Nic z toho nebylo vyrobeno na půdě US. A předmět, o němž
pojednával, byl jasně o podstatě toho, o čem je značka CNN.

Odmítnutí CNNi vysílat
„iRevolution“ brzy získalo mezi jejich
producenty a reportéry status mini-skandálu, a ti
začali tlačit na Lyon, aby o tomto rozhodnutí začala mluvit.
V červnu 2011 jeden z dlouholetých ředitelů u CNN Lyon
poslal e-mail: „Proč CNNi nebude dokument o
Arabském jaru vysílat, ač je to údajně
největší příběh desetiletí?
Není to divné?“

Motivována obavami vyjádřenými
dlouholetým žurnalistou CNN si Lyon vyžádala
schůzku s presidentem CNNi. Tonym Maddoxem, aby prodiskutovala
odmítnutí tento dokument vysílat. 24.
června 2011 se setkala s Maddoxem, který se
zavázal jí zjistit důvody, proč se to
nevysílá. Nikdy to ale neudělal.

Na druhém setkání s Maddoxem,
které si vyžádala v prosinci, aby pokračovala v
dosud nezopovězeném
zjišťování, Lyon stejně nedostala
odpověď. Při tomto setkání ale podle Lyon Maddox
už naopak přešel do ofenzivy a hrozivě ji varoval, aby o
této záležitosti nemluvila na veřejnosti. Maddox
se jí několikrát ptal na tento tweed z 18.
listopadu 2011 od esejisty New York Times Nicolase Kristofa,
který požadoval vysvětlení, co to způsobilo:

tab src="http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2012/9/4/1346755081261/kristof.png">

Když jsem CNN požádal o komentář ke schůzce
Maddoxe s Lyon, odmítli uvést přesné
podrobnosti a řekli, že Maddox není k dispozici pro
interview. Místo toho učinili
následující
prohlášení:

„Dokument ‚iRevolution‘ byl určen pro CNN
US. Ačkoliv CNN International tento program nevysílala
celý, jeho segment ukázán byl.
Takovéto rozdíly v použití obsahu je v
rámci naší platformy
normáln&´ a takováto
rozhodnutí jsou přijímána čistě na
základě redakčních důvodů. CNN International v
uplynulých šesti měsících
vysílala více než 120
reportáží z Bahrajnu a velký počet z
nich byl proveden kritickým tónem, a
všechny vyhovovaly
nejvyšším standardům
žurnalismu.“

I přesto, že CNNi házelo Lyon klacky pod nohy, tak jak
říká, se začala vynořovat fakta
vrhající dost světla na vztahy mezi režimem v
Bahrajnu a CNNi, když přišlo na
„iRevolution“. Po návratu z Bahrajnu v
dubnu Lyon předvedla CNN několikrát shrnutí
svého vlastního zadržení
bezpečnostními silami a hlásila o
probíhající brutalitě režimu proti
svým vlastním občanům, dokonce i proti
lékařům a sestrám
poskytujícím lékařské
ošetření protestujícím.
Řekla, že nechce čekat s publikací dokumentů, aby svět
nadzdvihla tím, co se tam děje.

Jak podle obou výše citovaných zdrojů
ze zaměstnanců CNN, tak podle Lyon, si tiskoví
činitelé režimu opakovaně ztěžovali CNNi, jak obecně na
Lyon, tak specificky na její reportáž
„iRevolution“. V dubnu jí e-mailoval
vedoucí producent sdělení:
„Potýkáme se s protiúderem
bahrajnské vlády
týkajícím se toho, jak jsme zneužili
naši misi atd.“

„V naší kanceláři se už
stalo standardním žertem: Bahrajn
předkládá proti tobě zase
stížnost,“ vzpomíná Lyon.
Zaměstnanci CNN umístění v regionu rovněž řekli,
že „Bahrajn poslal delegaci do naší
kanceláře v Abú Dhabí, aby tuto
reportáž prodiskutovali.“

Interní e-maily CNN odráží
neustálý tlak na Lyon a
další obsahující
tvrzení bahrajnského režimu o
násilnostech v jejich zemi – ač jak
říká Lyon, věděla z první ruky, že
tato tvrzení jsou falešná. Jeden z
e-mailů pro Lyon z dubna 2011 od producenta CNN požaduje, aby do
svého dokumentu uvedla řádek
uvádějící, že „ministr
zahraničí Bahrajnu říká, že
bezpečnostní síly nestřílí
na neozbrojené civilisty,“ a
další řádek
popisující režimní tvrzení
obviňující „aktivisty jako Nabeel Rajab
ze zaranžovaných fotek …
fabrikujících zranění.“

Jelikož se Lyon zrovna vrátila z Bahrajnu, tak jak
říká: „Věděla z první ruky,
že tato tvrzení režimu jsou lži a nemohu uvěřit tomu, že mě
CNN nutí vložit do mé reportáže něco,
o čem vím, že je vládní
lží.“

Propagandistická ofenziva Bahrajnu

Jak rostl počet negativní novinářských
reportáží o jejich
brutálních represích během
probouzení Arabského jara, zahájil
režim masivní velice dobře financovanou propagandistickou
kampaň ke zlepšení svého image. Jak
hlásil Bahrain Watch, režim utratil více než 32
milionů dolarů za poplatky propagandistům, dohromady od
vypuknutí Arabského jara v únoru 2011,
do čehož patřily platby určitým firmám s
nejlepšími konexemi ve Washington DC a v souběhu
s politickými operacemi takovými, jako byla
kampaň bývalého kampaňového manažera
od Howard Dean Joe Trippiho. Jeden z největších
kontraktů, které režim uzavřel, byl s firmou
sídlící ve Washingtonu
zabývající se PR Oorvis
Communications. Jak loni v listopadu hlásil Time, tato
firma, která rovněž dělá rozsáhlou
propagandistickou (PR) práci pro
blízkého spojence Bahrajnu –
Saúdský režim –
„má pobočku určenou pro rehabilitaci reputace
odporných vlád, což je tržní segment,
který s počátkem Arabského jara zažil
ohromný nárůst poptávky.“

OOrvis často vedla stížnosti na CNN
týkající se
reportáží o Bahrajnu. Vnitřní e-maily
ze CNN z počátku roku 2012, které viděl Guardian,
zaznamenávají
přednášení
stížností touto firmou na nadměrně
zvýhodňující zmínky o
Nabeelu Rajabovi, který byl zatčen a obviněn z
protirežimních tweetů a zrovna tento měsíc byl
odsouzen ke třem letům vězení za
„ilegální demonstraci“.

Dlouhodobý zaměstnanec CNN řekl, že
„iRevolution“ byla recenzována daleko
přísněji než typický dokument: „Protože
Amber byla v reportážích z tohoto regionu
relativně nová a zvláště proto, že se
ozývaly hlasité stížnosti z Bahrajnu,
byl tento dokument důkladně přezkoumáván. Ale
nikdo nemohl poukázat na nic, co by bylo v
reportáži Amber fakticky či žurnalisticky
pochybné.“

V odpovědi na několik požadavků Bahrajnský úřad
pro informace odmítl říci, zda si ztěžoval u CNNi
na Lyon a „iRevolution“. Mluvčí Fahda a
al Binali místo toho nabídl jen
generické prohlášení, že
„při určitých příležitostech jsme
kontaktovali mediální kanály, aby
poskytovaly korektní informace nebo
vyvážený pohled na tuto
záležitost,“ a tvrdil, že když tak činili, tak jen
zkoušeli „pomoci s tím, aby
reportáže o Bahrajnu byly přesné a
nezaujaté.“
Následující pokus získat
specifickou odpověď od tohoto úřadu ohledně
stížností CNNi na
„iRevolution“ a Lyon se nesetkal s
odpovědí.

Poté, co se tým Lyon vrátil z
Bahrajnu, CNN už neměla korespondenta, který by pravidelně
hlásil o eskalujícím se
násilí. V e-mailech jejímu
producentovi a vedení Lyon opakovaně žádala o
návrat do Bahrajnu. Její žádosti byly
zamítnuty a už ji nikdy neposlali zpátky. Pustila
se tudíž do improvizovaných
reportáží přes interview aktivistů přes Skype ve
snaze, jak řekla „udržet Bahrajn ve
zprávách.“

V březnu 2012 byla Lyon ze CNN propuštěna jako
součást k záležitosti se
nevztahujícího kroku k outsoucingu
investigativní dokumentaristiky. Lyon nyní, když
pracuje na knize, začala v srpnu na svém účtu na
Twitteru mít odkazy na „iRevolution“, a
do toho se zapojilo více než 20 000 lidí.

16. srpna Lyon napsala tři tweety o svém příběhu.
CNNi odmítla odvysílat
„iRevolution“, napsala,
„zmateným producentům“. Odkazy na
YouTube klip z Bahrajnského segmentu doplnila
prohlášením, že „cenzura
měla zničující účinek na můj
tým a na aktivisty, kteří riskovali
své životy, aby sdělili tento příběh.“
Vystavila svůj obrázek spolu s Rajabem a napsala:

„Proponent míru @nebeelrajab riskoval
vlastní bezpečnost a ukázal mi, jak režim
utiskuje lid # Bahrajnu.“

Den poté volal Lyon
úřadující agenturní
zástupce CNN pro záležitosti veřejnosti George
Arquilla z Octagon Etertainment a hrozil, že její
odstupné a pojistné výhody budou
okamžitě zrušeny, pokud někdy o této
záležitosti veřejně promluví nebo bude negativně
mluvit o CNN.

Když jsem se CNN přesně zeptal na tuhle údajnou hrozbu,
kterou přednesl tento agent Lyon, odmítla ji společnost
potvrdit či popřít s komentářem:

„Stejně jako je to u jiných
společností, nediskutujeme o vnitřních
osobních záležitostech.“

V odpovědi na Lyonina obvinění z cenzury, odpověděl
mluvčí CNN:

„CNN International je hrdá na svou historii
odvážných, nezávislých a
poctivých reportáží z
celého světa. Jakékoliv náznaky, že
tato zpravodajská síť má vztahy se
kteroukoliv vládou, která by ovlivňovala
reportáže, jsou naprostý prokazatelný
nesmysl.“

Je pravdou, že CNNi může poukázat na četné
nedávné reportáže
popisující násilnosti
bahrajnského režimu proti
protestujícím. Ovšem vzhledem k
rozsahu těchto násilností i současnému
rozsahu reportáží jinde by pro CNNi bylo
téměř nemožné, aby takovéto
reportáže už nevysílali a při tom si udrželi
nějaké zdání věrohodnosti. Ale
takovéto reportáže od žurnalistů vyžadovaly v
první polovině roku 2011 daleko větší
odvahu, když tehdy jen málo lidí vědělo o
brutalitě, k níž se tento režim uchýlil, než teď,
když už je to široce známo. Navíc
reportáže o násilnostech v Bahrajnu od CNNi
mají daleko tlumenější tón,
než když referují o režimech, které
nemají US v oblibě, jako je Irán nebo
Sýrie.

Co je ještě důležitější, je to, že to
vypadá, že odrazy partnerství CNNi s režimem v
Bahrjnu a asociace s ním i to blahořečení,
které o něm CNNi vysílala (viz
doprovodné komentáře o vztazích mezi
touto sítí a tímto režimem) už zjevně
přináší
převažující kritické
reportáže odjinud.

Ale hrozby CNN měly opačný účinem, než ten
zamýšlený. Lyon trvá na
tom, že nikdy u žádného případu
nepodepsala žádnou dohodu o zachování
tajemství se CNN, ale že jde s chutí do rizika,
že jí nevyplatí odstupné. „V
tom případě,“ řekla Lyon, „budu na tuhle
platbu pohlížet jako na špinavý
úplatek s charakterem držhubného. Dala jsem se na
žurnalistiku, abych odhalovala, nikoliv abych zakrývala
nekalou činnost a nejsem ochotna o tom nadále mlčet, i kdyby
to znamenalo, že přijdu o odstupné.“

Glenn Greenwald
guardian.co.uk,
Tue 4 Sep 2012 20.01 BST

Zdroj: href="http://m.guardian.co.uk/world/2012/sep/04/cnn-international-documentary-bahrain-arab-spring-repression?cat=world&type=article">http://m.guardian.co.uk/world/2012/sep/04/cnn-international-documentary-bahrain-arab-spring-repression?cat=world&type=article

Český článek o podpoře, jíž se
bahrajnskému režimu dostává od US při
praktikování a propagandistickém
zakrývání represí proti
obyvatelstvu: href="http://www.nwoo.org/view.php?cisloclanku=2012050036">http://www.nwoo.org/view.php?cisloclanku=2012050036

Ještě video k represím v Bahrajnu:´

I přesto, že CNNi h&

Jak podle obou v&

&

Intern&

Jelikož se Lyon zrovna vr&

Propagandistick&




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud

Upozornění: Příspěvky trolů jsou mazány, proto neodpovídejte na komentáře, které zjevně rozbíjejí rozumnou diskuzi!
Diskutujte k věci, nepište nesmysly, které nikoho nezajímají.

NEKRMTE TROLY!