Ukrajinská média: jak vláda děkuje „zpěvákům majdanu“ a bojovníkům s „vatniky“

1018359502Televizní kanál Savika Schustera ukončí satelitní vysílání na Ukrajině. Důvod - chybějící podmínky pro konkurenční rozvoj médií. Tři roky po majdanu se ukázalo, že se svobodou slova na Ukrajině je to stále horší. Od 1. března televizní kanál 3s tv, jehož spoluvlastníkem byl novinář Savik Schuster, ukončil satelitní vysílání. Podle Schusterova partnera Pavla Jelizarova se důvodem k ukončení vysílání na satelitním formátu stala situace na Ukrajině.

„Důvodem uzavření je neexistence tržních podmínek pro rozvoj médií. Jediný sektor ukrajinské ekonomiky, který je dotovaný oligarchy, jsou média. Pro nás je asi těžké představit si oligarchu stavícího byty za 1000$ na metr čtvereční a prodávajícího je za 300$ za metr čtvereční. V televizi to ale nikoho nepřekvapuje. Od začátku jsme věděli, do čeho jdeme, ale chtěli jsme věřit v to nejlepší. Nyní věříme, že už není za horami doba, kdy se byznys přestane krčit před reakcionáři deroucími se k moci v této zemi s jediným cílem – okrást ji," napsal Jelizarov na Facebooku.

Přitom má kanál podle jeho slov 4 miliony diváků, ale finančně jej podporovalo jen 20 tisíc lidí. Je zřejmé, že taková podpora Schusterovi nestačila.

1016246731

„Když se v USA CNN postavila do opozice vůči Trampovi, jejich hodnocení se zvýšilo, a proto i příjmy z reklamy, a tak se stali ještě mocnějšími. V tom je síla tržní žurnalistiky! U nás, pokud bys stáli v opozici k vládě, můžeš se spolehnout pouze na dary, ale většina si zacpe uši, bojí se s tebou vůbec něco mít a jen sledují zpoza rohu," — prohlásil Jelizarov.

Takové ostré prohlášení ve skutečnosti znamenalo pouze to, že zchudlé obyvatelstvo Ukrajiny nemohlo podpořit kanál Schustera. A investovat do kanálu peníze nespěchali ani oligarchové.

Souběžně s tím se na mediálním prostoru Ukrajiny rozhořívá skandál s „Rádiem Věsti", jehož 99 % týmu odešlo po rozhodnutí Národní rady pro televizní a rozhlasové vysílání neobnovit licenci charkovské pobočky rozhasu a výměně managementu společnosti.

Ukraina.ru tuto situaci rozebírala.

 

Schuster už není live

O finančních problémech Schustra se už ví delší dobu. Začátkem února Jelizarov upozorňoval: pokud se nepodaří získat 10 milionů dolarů, kanál nemůže dál pokračovat.

„Pokud máme pokračovat, nutně potřebujeme 10 milionů dolarů. Přibližně tolik utratí ročně jiné zpravodajské kanály. A přibližně taková suma je nezbytná i na náš vývoj a soběstačnost,“ - řekl Jelizarov jednomu z ukrajinských vydání.

Částka je to impozantní. U lidí, kteří neznají mediální prostor Ukrajiny, takové prohlášení samozřejmě vyvolalo sarkazmus.

„Pozor, pozor, hledá se dobrý naivní idiot-investor. Přesně tak lze ocenit chutě Schustera, neboť 10 milionů dolarů, to je nebetyčná cena. Pokud mě paměť neklame, tak když začínal kanál 112, jeho pracovníkům na to stačily 3 miliony. A teď najednou – deset! Přejeme nenasytnému Savikovi hodně štěstí!“ - ironizovala bývalá novinářka a bývalá šéfka podvýboru pro otázky televize a rozhlasu Výboru VRU pro otázky svobody projevu a informací, Elena Bondarenko.

ВНИМАНИЕ, разыскивается добрый наивный идиот-инвестор...
Именно так можно расценить аппетиты Шустера, ибо, 10 миллионов ...

Zveřejnil(a) Elena Bondarenko dne 9. únor 2017

Nicméně tato částka může být vyvolána přáním minimalizovat rizika. V roce 2016 Schuster pocítil sám na sobě velkou pozornost ukrajinských úřadů. Novináře se snažily dostat z Ukrajiny: v dubnu 2016 Kyjevské městské centrum zaměstnanosti zrušilo Schusterovi povolení pro práci na Ukrajině, což mělo mít za následek jeho následné vyhoštění ze země.

Později se Schusterovi podařilo obhájit své zájmy u soudu. Ale tím problémy neskončily. V listopadu jeho partner Jelizarov řekl, že Pečerský okresní soud v Kyjevě v uzavřeném soudním jednání rozhodl prohledat byt i studio Schustera. Důvod — žádost poslanců "Lidové fronty", pod záminkou úvěru, který si ve své době Schuster vzal. Pečorský okresní soud v Kyjevě však vynesení rozhodnutí o provedení domovní prohlídky a studia televizního moderátora Savika Schustera popřel.

Rozhodnutí Schustera rozšířit svůj kanál bylo způsobeno jeho neshodami s vlastníky ostatních prekvencí. Show „Schuster live“ vládlo prakticky všem předním kanálům na Ukrajině. Po odchodu z kanálu "24", souvisejícím podle ukrajinských médií se starostou Lvova a lídrem "Svépomoci" Andrejem Sadovym, se Schuster rozhodl být na nikom nezávislý. Samotný odchod pak probíhal na pozadí skandálu: po pořadu s ruským novinářem Maximem Ševčenko 13. února 2015 se kanál "24" rozhodl show Schustera ukončit.

Sám novinář a jeho okolí hovořili o cenzuře na Ukrajině a neexistenci svobody slova. Později, již po iniciativách soudu, Schuster řekl, kdo je vinen jeho problémy.

„Nečekal jsem od Petra Porošenko takové podrazy. Čekal jsem, že to je opravdový evropský člověk. Já jsem mu věřil, všichni jsme mu věřili. Ale on se ukázal být člověkem zcela neevropským. Uvažuje ve smyslu — kdo je proti mně, ten je proti nám. Má naprosto stalinské chápání, ale s offshory," — litoval Schuster ztracené podpory Porošenka.

Podle vyjádření novináře administrativa bývalého prezidenta Viktora Janukoviče Schusterovi vyhrožovala a požadovala, aby se jeden z tehdejších lídrů majdanu Porošenko neobjevoval v jeho vysílání. A nyní se podívejte – jak se Porošenko novinářům „odvděčil“.

A Schuster není jediný příznivec majdanu, který byl svými bývalými idoly poškozen.

 

Unavení válkou

24. února vedoucí pořadu „Téma dne“ „Rádia Vesti“ Dmitrij Tuzov informoval, že značná část novinářů z rozhlasu odchází.

„Začínat další válku uvnitř války není účelné. Nebudeme bojovat se svou zemí. Já osobně končím spolupráci s Rádiem Věsti a stejně tak činí i mnoho mých kolegů,“ - řekl Tuzov.

A už 1. března vešlo ve známost, že 99 % profesionálních zaměstnanců rádia ze zaměstnání odešlo.

„Všichni moderátoři dnešních programů „Dobré ráno“, „Dobré ráno 2“, „Nový pohled“, „Zprávy“, „Úhel pohledu“, „Cynici“,… se rozloučili se svými posluchači. Odcházejí nejen moderátoři, reportéři a redaktoři — ale celá produkce jde a komerční oddělení taky," — řekl zdroj z vydání "Detektor médií".

Důvodem je nesouhlas se změnou managementu a s novým formátem. Po rozhodnutí Národní rady pro otázky televize a rozhlasu neobnovit licenci charkovskému "Rádio Věsti" v holdingu proběhla změna managementu. Je pozoruhodné, že 3. března Národní rada měla učinit rozhodnutí ohledně licence pro kyjevské "Rádio Věsti" a není vyloučeno riziko toho, že kyjevská pobočka může opakovat osud pobočky charkovské.

Novináře varovali už předem: bylo jim rozesláno oznámení, že od 28. února holdingová společnost možná již nebude potřebovat jejich služby.

Je zajímavé, že někteří z vedoucích poukázali na to, že příčinou je politika prezidenta Ukrajiny ve vztahu k médiím.

Podle jednoho z vedoucích — vyznamenaného ukrajinského novináře Nikolaje Věresňa majitelé rádia sami bojovat o své dílo nechtěli.

„Management holdingové společnosti se chová naprosto nepochopitelně. Dělají vše pro to, aby nikdo nezůstal. Dokonce jsem si z toho začal dělat legraci, ale v každém vtipu je jen malý zlomek smíchu: mám totiž dojem, že je to společný nápad Národní rady a majitelů holdingu," — řekl Věreseň.

Dále uvedl, že už dávno věděl o snaze top-managementu opustit "Rádio Věsti". V té době si novinář postěžoval na „sovětský styl" práce ve společnosti: jednání o další práci s ním nevedli majitelé, ale kádrové oddělení a konkrétní návrhy ani takoví známí novináři jako on nebo Konstantin Dorošenko tak neslyšeli.

Tentýž Tuzov oznámil, že tým nezřídil nový okleštěný formát práce rádia. Novináři místo toho zvažují spuštění nezávislého internetového rádia.

Je zajímavé, že část nyní uvolněného kolektivu "Rádio Věsti" ještě na počátku července 2016 oficiálně požadovala propuštění nové šéfredaktorky Iriny Gavrilovy za příspěvky na Facebooku.

„Žádáme o propuštění z pozice šéredaktora "Rádia Věsti“ Iriny Gavrilovy kvůli veřejným prohlášením, včetně v sociální síti Facebook, která kazí dobré jméno redakce a jejích zaměstnanců," — znělo prohlášení novinářů.

Gavrilová vystupovala proti ukrajinské vládě, pokládala majdan za protiústavní převrat a nepodpořila provedení ATO na Donbase.

„Skandál vyrostl ne na profesionální, ale na politické půdě, což umožňuje předpokládat manipulace a impuls zvenčí. Při obědě si mě tehdy jedna ze spolupracovnic vzala stranou do jedné z kanceláří a tam mi řekla, že "tým nechce pracovat s vatniky, měla byste odejít," — vzpomíná si sama Gavrilova.

Loajalita ukrajinským orgánům však personálu "Rádia Věsti" nepomohla. Nyní jsou nuceni odejít i ti, kteří kdysi nechtěli "pracovat s vatniky". A důvod — sankce uvalené Národní radou na rozhlasovou stanici vzhledem k obsahu, který, jak se domnívají, ohrožuje státní bezpečnost. Právě proto mohou kyjevské pobočce neobnovit licenci, ale sama rozhlasová stanice již přešla na light-formát.

Podpora majdanu a účast ve štvanici na jinak smýšlející sehrály s novináři krutý žert. Je nepravděpodobné, že v podmínkách akutní hospodářské krize a zchudnutí obyvatelstva na Ukrajině "nezávislé rádio, žijící z podpory posluchačů" přežije. Příklad Schustera ukazuje: navzdory velké sledovanosti zůstává jeho kanál uzavřen. Je pravděpodobné, že práci si novináři budou muset hledat mimo Ukrajinu.

Zdroj: http://ukraina.ru/exclusive/20170301/1018359196.html




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud

Upozornění: Příspěvky trolů jsou mazány, proto neodpovídejte na komentáře, které zjevně rozbíjejí rozumnou diskuzi!
Diskutujte k věci, nepište nesmysly, které nikoho nezajímají.

NEKRMTE TROLY!